Amsterdam, 10 oktober 2025. Afgelopen donderdag 9 oktober om 10:00 uur vond bij de Reclame Code Commissie (RCC) de zitting plaats over een klacht tegen de organisatie Kies Leven. Bureau Clara Wichmann, Fiom, de NHG Expertgroep Seksuele Gezondheid (SeksHAG) en huisarts Peter Leusink dienden deze klacht in vanwege misleidende uitingen over de abortuspil.
De klacht richt zich op een folder die begin dit jaar door Kies Leven werd verspreid onder huisartsen. De folder is geschreven alsof deze afkomstig is van “je huisarts”, terwijl het feitelijk een ideologische boodschap betreft zonder vermelding van de afzender. Volgens de klagers is dit misleidend, onjuist en potentieel schadelijk voor vrouwen in een kwetsbare situatie.
“Reclame moet altijd duidelijk herkenbaar zijn als reclame. Dat geldt ook voor anti-abortusreclame,” zeggen Otto Volgenant en Noor Dings van Boekx Advocaten. “Kies Leven voldoet hier niet aan. Ze verpakken hun reclame als advies van ‘je huisarts’. Dat geeft een vals beeld.”
“Ongewenst zwangeren hebben recht op feitelijk correcte informatie. Deze folder bevat misleidende en ideologisch gekleurde informatie maar pretendeert neutraal te zijn. Dubbele misleiding dus,” aldus Lilianne Ploumen, senior adviseur Bureau Clara Wichmann.
“Een wachtkamer is het voorportaal van de spreekkamer. Patiënten verwachten dat deze vrij is van politieke of religieuze ideologie,” stelt huisarts en arts-seksuoloog Peter Leusink. Leusink sprak voorafgaand aan de zitting ook op het NOS Radio 1 Journaal over de klacht en de misleidende folders van Kies Leven (begint om 0:17:00).
“Wie ongewenst zwanger is, moet kunnen vertrouwen op heldere, eerlijke informatie – én weten wie de afzender is,” zegt Daphne Latour-Oldenhof, beleidsmedewerker bij Fiom.
Wat nu?
Wij verzochten de Reclame Code Commissie om vast te stellen dat de folders in strijd zijn met de Reclame Code. Ook verzochten wij dat de uitspraak als een publieke waarschuwing (“alert“) over de folders verspreid wordt. De Commissie neemt over 4 tot 6 weken hierover een besluit.
