Amsterdam, 19 november 2025 — De Reclame Code Commissie (RCC) heeft vastgesteld dat de door Kies Leven bij huisartsen verspreide folders over de abortuspil in strijd zijn met de Nederlandse Reclame Code. Door foutieve informatie te presenteren als neutrale medische informatie afkomstig van “je huisarts” is volgens de RCC onduidelijk dat het om reclame gaat en blijft de afzender van deze reclame buiten beeld. Bovendien stelt de RCC vast dat de inhoud van de folders niet in lijn is met de waarheid en appelleert aan gevoelens van angst.
De uitspraak volgt op een gezamenlijke klacht van Bureau Clara Wichmann, de Expertgroep Seksuele Gezondheid van het Nederlands Huisartsen Genootschap, Stichting Fiom, Women’s Link Worldwide en huisarts Peter Leusink. De RCC geeft de klagers op de hoofdpunten gelijk en adviseert Kies Leven om in de toekomst niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Misleiding in de spreekkamer
Anti-abortusorganisatie Kies Leven stuurde de folders begin dit jaar op grote schaal ongevraagd naar huisartsen, met het verzoek deze in de wachtkamer te leggen. De vormgeving en ondertekening van de folders wekt de indruk dat de informatie afkomstig is van de huisarts zelf, en niet van de anti-abortusorganisatie. Daarmee is de campagne volgens de Commissie in strijd met de regels die moeten voorkomen dat burgers ideologisch of commercieel worden beïnvloed zonder dat zij dat beseffen.
“Dit is een enorme overwinning in de strijd tegen misleidende informatie over abortus,” volgens Lilianne Ploumen van Bureau Clara Wichmann. “Deze uitspraak laat zien dat anti-choice organisaties niet onder valse vlag desinformatie mogen verspreiden”.
Huisartsen gewaarschuwd
De partijen die de klacht hebben ingediend, roepen huisartsen op om alert te zijn op materialen van organisaties als Kies Leven. “De wachtkamer is geen plek voor politieke of religieuze beïnvloeding,” zegt Peter Leusink, huisarts en arts-seksuoloog. “Patiënten moeten erop kunnen vertrouwen dat de informatie die ze daar vinden medisch betrouwbaar en neutraal is. Het misbruiken van de goede naam van huisartsen voor het verspreiden van ideologische boodschappen moet niet toelaatbaar zijn.”
Bureau Clara Wichmann beschouwt deze uitspraak als een waarschuwing aan anti-abortusorganisaties zoals Kies Leven om in de toekomst niet meer dit soort misleidende tactieken te gebruiken. Wij verwachten dan ook dat deze folders waar mogelijk teruggetrokken worden en niet verder verspreid zullen worden.
Abortus is zorg
De uitspraak vestigt de aandacht op de manier waarop anti-abortusgroepen onder valse voorwendselen informatie verspreiden. Zo maken ze wereldwijd steeds vaker gebruik van desinformatie en misleidende reclame om de autonomie en toegang tot reproductieve rechten voor zwangere mensen te beperken. Deze tactieken vormen een bedreiging voor de rechten van patiënten en het recht van vrouwen op abortuszorg. In een tijd waarin online en offline desinformatie hoogtij viert, roepen de klagers op om ervoor te zorgen dat de informatie over abortus betrouwbaar en wetenschappelijk onderbouwd is, zodat mensen weloverwogen beslissingen kunnen nemen.
“Bij een ongewenste zwangerschap draait het om wat de zwangere persoon nodig heeft,” zegt Daphne Latour van expertisecentrum FIOM. “Om een eigen keuze te maken, is het belangrijk dat je toegang hebt tot niet-sturende informatie. Alleen als duidelijk is wie de afzender is, kan iemand beoordelen of informatie betrouwbaar is.” Nieuw onderzoek van Ipsos laat zien dat de overgrote meerderheid (75%) van Nederlanders vindt dat abortus medische zorg is en slechts een klein deel (7%) van Nederlanders abortus als een politieke kwestie ziet. “Het is belangrijk dat betrouwbare informatie over abortus centraal staat,” zegt advocaat Otto Volgenant. “Ideologische meningen over deze zorg horen zich niet te vermommen als feiten.”
